Wat doet een boekhouder?

Heb je de ambitie om aan de slag te gaan in het financiële vakgebied? Verdiep je dan eens in boekhouding! Elke organisatie of onderneming krijgt te maken met boekhouding. Boekhouding betekent simpelweg het bijhouden van alle geldzaken. Dat vergt gekwalificeerde boekhouders. Maar wat doe je als boekhouder precies? Kom meer te weten over de werkzaamheden van deze financieel professional. 
 

Wat is een boekhouder? 

Als boekhouder ben jij verantwoordelijk voor het vastleggen van alle financiële transacties van een bedrijf of organisatie. Het doel van de boekhouding is om een duidelijk overzicht te geven van de financiële positie en prestaties van een organisatie. Hierdoor weet de organisatie precies hoeveel geld ze hebben, waar het vandaan komt en waar het naartoe gaat. Sommige ondernemers kiezen ervoor om hun boekhouding zelf te doen, bijvoorbeeld met behulp van een boekhoudprogramma of door hun kennis omtrent boekhouden te verrijken. Maar er zijn ook veel ondernemers die de boekhouding liever uitbesteden aan een boekhouder. Zo houden zij zelf meer tijd over voor andere werkzaamheden. 
 

Taken en verantwoordelijkheden van een boekhouder 

Je werkt dagelijks met vertrouwelijke financiële gegevens. Dit betekent dat nauwkeurigheid erg belangrijk is binnen jouw functie. Wanneer de financiële administratie niet klopt, kan dat grote gevolgen hebben voor een bedrijf of organisatie. Zo leidt dit bijvoorbeeld tot onjuiste belastingaangiftes, cashflowproblemen en een vergrote kans op fraude. Bij het werk van een boekhouder komt dus een hoop verantwoordelijkheid kijken.  
 

Wat doet een boekhouder? 

  • Financiële administratie bijhouden; 
  • Het maken van financiële rapportages, jaarrekeningen en jaarverslagen; 
  • Het bijhouden van de salarisadministratie en debiteuren- en crediteurenbeheer; 
  • Het opstellen en versturen van facturen; 
  • Het opstellen of controleren van de jaarrekening; 
  • Beheren van de cashflow; 
  • Debiteuren- en crediteurenbeheer. 
 

Waar kun je als boekhouder aan de slag? 

Vooral in het mkb wordt vaak de hulp van een boekhouder ingeschakeld. Als boekhouder kun je in dienst van één bedrijf werken, maar je kunt ook als zelfstandig boekhouder werken in opdracht van verschillende bedrijven. Bertha Baas startte haar eigen boekhoudkantoor specifiek voor zzp’ers en eenmanszaken. Ze volgde een opleiding bij Markus Verbeek Praehep, waarmee ze haar fiscale kennis vergrootte. 
 

Wat is het verschil tussen een accountant en een boekhouder? 

  • Boekhouder: een boekhouder houdt dagelijks alle financiële transacties bij. Dit omvat het registreren van inkomsten en uitgaven, het bijhouden van facturen en bonnetjes, en het opstellen van financiële overzichten zoals de balans en winst-en-verliesrekening. 
  • Accountant: een accountant gaat een stap verder. Naast het werk van een boekhouder, controleert een accountant de financiële overzichten om ervoor te zorgen dat alles klopt en voldoet aan de wet- en regelgeving. Accountants geven ook advies over financiële strategieën en belastingplanning.  
 

Voordelen van een carrière in de boekhouding 

Lijkt het je leuk om aan de slag te gaan in de financiële wereld? Dan is een baan als boekhouder misschien iets voor jou.   

  • Werkzekerheid: boekhouding is een onmisbaar onderdeel van elk bedrijf, omdat financiële rapportages en naleving van regelgeving altijd nodig zijn. Een carrière in de boekhouding biedt daarom een hoge mate van werkzekerheid.  
  • Goede verdiensten: als boekhouder kun je een aangenaam salaris verdienen. Naarmate je je verder certificeert en ervaring opdoet, kan je salaris hierin meestijgen.  
  • Carrièremogelijkheden: er zijn veel doorgroeimogelijkheden binnen de boekhouding, zoals naar financieel manager of controller. Ook kun je aan de slag in allerlei sectoren, van kleine bedrijven tot grote multinationals. 
 

Boekhouder worden? Volg een opleiding bij Markus Verbeek Praehep 

Ben je enthousiast en wil je je graag ontwikkelen tot boekhouder? Dan vind je bij Markus Verbeek Praehep alle opleidingen die je hiervoor nodig hebt. Wanneer je nog helemaal geen kennis van boekhouden hebt, vormt de opleiding Basiskennis Boekhouden (BKB®) een goede opstap. Wil je daarna verder doorgroeien in het vak en je boekhoudkundige kennis verder vergroten? Dan kan dat met het Praktijkdiploma Boekhouden (PDB®). Na afronding van deze opleiding kun je volledig zelfstandig de boekhouding van kleine en middelgrote bedrijven voeren. 

Contact met MVP

Heb je vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar

035 - 5 280 811
06 - 26 43 69 52

Ma t/m Vr: 08.30 - 17.00 uur