Docent in de spotlight: Wilma Venmans

Wilma Venmans is zelfstandig fiscaal jurist, geeft belastingadvies én is docent bij Markus Verbeek Praehep. In eerste instantie wilde ze graag iets internationaals gaan doen met economie of recht. Ze koos voor een rechtenstudie, maar het economische bleef trekken. Daarom ging ze alsnog fiscaal recht studeren en daarna internationaal belastingrecht. Inmiddels zit ze al 20 jaar in het vak en deelt ze met veel plezier haar vakkennis met studenten van Markus Verbeek Praehep.
 

Passie overbrengen

“Cijfers heb ik altijd leuk gevonden. Ze geven mij een uitdaging omdat het altijd precies moet kloppen. Die puzzel vind ik heel interessant. Voordat ik als zelfstandige aan de slag ging, heb ik een tijd voor The Big Four gewerkt. In die tijd werkte ik ook veel met assistenten die net van de universiteit of hogeschool kwamen. Ik vond het dan altijd ontzettend leuk om hen het vak te leren. Bijvoorbeeld hoe ze een aangifte moeten invullen of hoe ze de belangrijkste dingen uit de vakliteratuur halen. Dat vind ik nu ook zo mooi aan docent zijn. Om mensen die al in het vak zitten verder te helpen en de passie over te brengen.
 

Afgestemd op de student

Mijn lessen zijn geslaagd als ik merk dat studenten het gaan snappen. Dat ze weten waar ik het over heb en de nuances begrijpen. Ik kijk bij mijn lessen altijd waar de student behoefte aan heeft. Voor de een is de stof namelijk makkelijk te begrijpen en voor de ander juist erg lastig. Sommige studenten hebben meer behoefte aan theorie. Dan leg ik aan de hand van slides de basis en de begrippen extra uit. Maar vaak hebben ze juist meer behoefte aan casusmateriaal of praktijkervaringen. Dan vertel ik wat ik zelf in de praktijk meemaak, waar ik tegenaan loop en hoe je dat dan kunt oplossen.
 

Leren van elkaar

Het voordeel van klassikaal lesgeven vind ik dat in een klas studenten zitten met allemaal andere werkervaringen. De meeste studenten werken al in het vakgebied of zitten daar tegenaan. Hierdoor heeft iedereen zijn eigen verhaal en eigen ervaringen, die in de klas gedeeld worden. Wat ik zelf als student weleens lastig vond, is dat de stof in de les heel logisch lijkt, maar dat je pas als iemand anders een vraag stelt, er echt over gaat nadenken. Dat vind ik wel echt een voordeel van klassikale lessen.
 

Feedback

Ik vraag altijd om feedback aan studenten, dat vind ik heel belangrijk. Ik heb wel eens studenten gehad die zeiden dat ze het vak zonder mij niet hadden gehaald of zonder mij nooit iets in de loonbelasting waren gaan doen. Of ze zeiden: ‘Ik vond het zo moeilijk toen ik begon, maar u legt het zo goed uit dat ik het nu tenminste begrijp.’ Dat vind ik wel heel gaaf om te horen.
 

Toegevoegde waarde

Wat ik graag wil meegeven aan studenten is hoe belangrijk het is om je te onderscheiden. Er is steeds meer informatie beschikbaar op het internet, ook op het gebied van belastingwetgeving. Bedrijven en particulieren komen dus al een heel eind met Google. Dan is de vraag: waarvoor hebben ze jou als professional nog nodig? Daarom moet je echt toegevoegde waarde bieden door je expertise up-to-date te houden, door de kaders te weten en op de hoogte blijven van ontwikkelingen.
 

Vakkennis bijhouden

Als docent moet ik zelf natuurlijk ook mijn vakkennis op peil houden. Dat doe ik vooral door heel veel te lezen. In het begin is dat best lastig. Als je begint met je studie denk je vaak: wat moet ik veel vakliteratuur lezen en wat zijn die boeken dik! Maar uiteindelijk heb je een beeld van wat je moet weten en waar je moet zoeken, en dan is het een kwestie van kennis stapelen. Dan wordt het steeds makkelijker om die kennis bij te houden en dan wordt het gewoon leuk.”

Contact met MVP

Heb je vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar

035 - 5 280 811
06 - 26 43 69 52

Ma t/m Vr: 08.30 - 17.00 uur