Wie bij Markus Verbeek Praehep een MBA-module volgt, kan haast niet om Marjo Bryan heen. Niet alleen is ze docent voor zowel reguliere groepen als incompanytrajecten, maar ze is ook betrokken bij het ontwikkelen van lesmateriaal, ze begeleidt e-learningstudenten én ze is corrector. Ze kijkt portfolio’s na, begeleidt portfoliostudenten en gaat op stagebezoek. Dat is nogal wat. Daarom zetten we haar graag in de spotlight.
“Op aanraden van mijn economiedocent, dhr. Rijkens, ben ik na het VWO meteen begonnen met werken bij een accountantskantoor. Dit combineerde ik met een deeltijdstudie. Hij vond me echt hét type om dat te gaan doen. Toen ik 24 was, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en Markus Verbeek Praehep gebeld of ik daar in de toekomst parttime les kon geven. Maar in plaats daarvan kreeg ik per direct een fulltime baan aangeboden. Toen was ik opeens docent. Inmiddels sta ik al 19 jaar met liefde voor de klas, met name binnen de SPD-, HBO Accountancy- en de MBA-opleidingen.
Naast mijn werk als docent doe ik ook de financiële administratie voor het bedrijf van mijn man. Ik doe de administratie, maak de jaarrekening en doe de aangiftes. Zo behoud ik mijn binding met de praktijk die zo belangrijk is als docent.
Wat ik zo leuk vind aan het lesgeven is dat je iedere keer met een nieuwe groep mensen begint die graag iets wil leren. Het is mooi als ik ze een beetje kan helpen om hun studie succesvol af te ronden. Het is grappig om te merken dat ik de vakken die ik zelf als student verschrikkelijk vond, zoals bestuurlijke informatievoorziening of levensverzekeringswiskunde, nu heel leuk vind om te geven. Juist omdat ik weet waarom de student zo’n hekel heeft aan dat vak, probeer ik het wél leuk te maken en de student er doorheen te slepen. Als ik de vragen van mijn studenten weg kan nemen, zodat ze weer enthousiast zijn om de volgende les voor te bereiden, dan is mijn les geslaagd.
Omdat ik al zo lang lesgeef heb ik regelmatig mensen in de groep die ik in de propedeuse les heb gegeven en vervolgens helemaal aan het einde van de studie weer tegenkom in mijn lessen. Dan is het heel erg leuk om te zien wat voor groei ze in die tijd hebben doorgemaakt. Dat ze als beginnend assistent-accountant binnenkomen en uiteindelijk de opleiding als accountant verlaten.
Overigens zijn de studenten niet de enigen die een groei doormaken. Ook als docent moet je steeds blijven groeien. Het vak is continu in beweging en de groepsdynamiek verandert doordat mensen mondiger worden. Ook het leren lesgeven via de Virtual Classroom is een nieuwe uitdaging. Hoe maak je lessen zonder direct contact toch boeiend, zinvol en interactief? Maar juist dat soort uitdagingen houden mijn vak interessant.”