Vraag freelance docent Esmeralda Boudrie-Meijer (40) naar haar ervaring met lesgeven en je hoort direct dat dit haar passie is. Het enthousiasme spat ervan af en dat is ook precies wat ze wil overbrengen op haar cursisten bij Markus Verbeek Praehep. “Boekhouden saai? Het is maar net wat je er zelf van maakt.”
“Als ik mijn moeder moet geloven wel. Die zegt dat ik als kind al juf speelde met mijn poppen en een krijtbord. Na het vwo twijfelde ik. Het docentschap trok me omdat ik met mensen wilde werken en accountancy leek me leuk omdat ik van cijfers hield. Het werd uiteindelijk de Lerarenopleiding Algemene Economie en Bedrijfseconomie.”
“Met mijn lesbevoegdheid op zak heb ik vier jaar als docent op het voortgezet onderwijs gewerkt. Maar de accountancy bleef trekken en in 2008 besloot ik de overstap te maken. Eerst ging ik aan de slag bij een klein accountantskantoor en vervolgens bij Countus accountants & adviseurs. Naast deze baan ging ik deeltijds studeren bij Markus Verbeek Praehep. Ik begon met de Vakopleiding Bedrijfsadministratie en Accountancy en deed daarna SPD Bedrijfsadministratie.”
“Ik had les van Marjo Bryan en vertelde haar over mijn achtergrond als docent. Voor ik het wist stond ik mijn eerste proefles te geven en kon ik als freelance docent aan de slag. En dat terwijl ik op dat moment zelf nog student was bij Markus Verbeek Praehep.”
“Het is ontzettend leuk om je kennis op anderen te kunnen overbrengen. Boekhouden wordt soms gezien als saai. En als ik heel eerlijk ben heb je in onze branche vaak mensen die dit vooroordeel bevestigen. Maar ik vind boekhouden helemaal niet saai! Het is wat je er zelf van maakt. Mijn enthousiasme over het vak probeer ik ook over te brengen. Iemand zei laatst: ‘ik vind boekhouden echt niks aan, maar omdat jij het zo enthousiast brengt, ga ik het bijna leuk vinden’. Zulke reacties, daar doe ik het voor!”
“Naast enthousiast ben ik gestructureerd en heel betrokken bij mijn cursisten. Ik vind het heel belangrijk dat iedereen zich veilig voelt in de groep. Ik benadruk altijd dat domme vragen niet bestaan. Het maakt me niks uit als je drie keer dezelfde vraag stelt. Ik zal dan proberen om het drie keer op een andere manier uit te leggen. Zo kan iedereen kiezen welke methode het best bij hem of haar past. Op de middelbare school had ik zelf een economiedocent die mij alleen het antwoordenboekje in handen drukte als ik zei dat ik het niet begreep. Deze man kon gewoon niet goed uitleggen, met als gevolg dat ik zesjes haalde voor zijn vak. Pas op de lerarenopleiding kreeg ik docenten die zo uitlegden dat ik het wél snapte. Toen haalde ik ineens negens.”
“Vanuit Markus Verbeek Praehep krijg ik materiaal aangeleverd om les te kunnen geven. Maar als ik mijn presentatie voorbereid, zet ik daar altijd eigen voorbeelden bij. Aan het begin van elke cursus vraag ik deelnemers waar zij werken en wat ze daar precies doen. Werkt er iemand bij een productiebedrijf? Dan maak ik bij het onderwerp kostprijsberekening een voorbeeld dat gebaseerd is op het werk van deze cursist. Zo probeer ik ervoor te zorgen dat de stof echt gaat leven.”
“Ik vond de lessen van Marjo Bryan altijd heel goed. Ik snap waarom zij een vaste docent is bij Markus Verbeek Praehep. Ze is altijd enthousiast, goed voorbereid en weet waarover ze het heeft. Ze motiveert je en houdt van een grapje tussendoor – iets wat ik echt belangrijk vind. Marjo heeft ervoor gezorgd dat ik weer les ben gaan geven. Ook als ik nu nog even wil sparren over een les kan ik altijd bij haar terecht.”
“Klopt. In 2014 heb ik met mijn baan in de accountancy opgezegd en ben ik mijn eigen administratiekantoor gestart. Toen de coronapandemie uitbrak, had ik mijn handen vol aan het adviseren van mijn klanten. Daarnaast was ik druk met thuisonderwijs voor onze kinderen. En daar kwam bij dat online lesgeven me helemaal niks leek. Ik ben echt een mensenmens en dacht dat dit me zou beperken in het contact met cursisten. Maar toen ik begin dit jaar werd gevraagd voor een incompanytraining bij de Belastingdienst begon het weer te kriebelen. De combinatie van fysieke en online lessen gaven mij nieuwe inzichten. Ik vond het direct weer zó leuk! Het online lesgeven viel me enorm mee. Bovendien weten de cursisten vaak niet beter. Als je maar jezelf bent en je eigen manier van lesgeven aanhoudt.”
“Het lesgeven bevalt weer zo goed dat ik meteen meer cursussen heb ingepland voor de komende maanden. Als freelance docent bij Markus Verbeek Praehep kun je opzoeken voor welke vakken er een docent wordt gezocht, en daarop kun je intekenen. Heel simpel en flexibel. Zo valt het perfect te combineren met mijn eigen bedrijf.
“Gewoon een keer proberen. Dat is de enige manier om erachter te komen of lesgeven ook iets voor jou is.”
Kijk dan eens naar de volgende opleidingen en trainingen: