Het financieel gezond houden van een organisatie is essentieel. Om te kijken of de organisatie financieel gezond is kun je o.a. kijken naar de current ratio. Bereken regelmatig je current ratio om te vermijden dat je voor onverwachte financiële uitdagingen komt te staan. Wij vertellen je wat de current ratio inhoudt, waarom deze belangrijk is en hoe je in drie eenvoudige stappen zelf een current ratio berekening maakt.
Wat is de current ratio? De Current ratio (CR) is een van de ratio’s om de liquiditeit van de organisatie te beoordelen. Liquiditeit is de mate waarin een organisatie op korte termijn aan haar verplichtingen kan volden. Het is dus een ratio waarmee je kunt beoordelen of de organisatie op korte termijn de rekeningen kan betalen. Om de current ratio te kunnen berekenen heb je inzicht in de vlottende activa en passiva nodig. Deze informatie vind je bijvoorbeeld op de balans van de onderneming. Uit de berekening komt vervolgens een kengetal dat je informatie geeft over de liquiditeit van jouw onderneming.
Vlottende activa zijn de activa (bezittingen) waarvan wordt verwacht dat deze op korte termijn (binnen een jaar) kunnen worden omgezet in geld. Dit zijn bijvoorbeeld kasgeld, banktegoeden, vorderingen, inventarissen of debiteuren.
De kortlopende schulden verplichtingen die binnen een jaar moeten worden voldaan. Dit zijn bijvoorbeeld te betalen belastingen, schulden aan leveranciers, een kortlopende bankschuld of verplichtingen zoals goederen die geleverd moeten worden.
Current ratio wordt in de boekhouding als financiële graadmeter gebruikt en geeft een indicatie van de financiële gezondheid van een onderneming. Voor het voortbestaan van een onderneming is het van groot belang dat je liquide bent. Het gebruik van de current ratio geeft inzicht in je liquiditeit en helpt je problemen vroegtijdig te signaleren.
In drie stappen kun je zelf gemakkelijk de current ratio van jouw onderneming bepalen. Tip: bereken de CR op verschillende momenten om de werkelijke liquiditeit van de onderneming te kunnen bepalen.
Stap 1: Breng alle vlottende activa en passiva in kaartEen goede investering betaalt zich altijd uit. Als financieel professional weet je dit als geen ander. Het ontwikkelen van de juiste kennis en vaardigheden zorgt dat je relevant blijft in een snel veranderend vakgebied. Bekijk ons ruime aanbod opleidingen in boekhoudkunde.
Basistraining Boekhouden
Praktijkgerichte training van drie dagen voor de (aankomend) boekhouder.
Basiskennis Boekhouden (BKB®)
Leg in drie maanden een solide basis in boekhouden via deze praktijkgerichte vakopleiding.
Praktijkdiploma Boekhouden (PDB®)
Behaal in negen maanden het meest gevraagde diploma voor de financieel administrateur.
Wil je weten hoe anderen een studie bij Markus Verbeek Praehep hebben ervaren? Laat je inspireren door het verhaal van onze studente Nasira Hassani-Ikan of bekijk direct ons brede aanbod aan opleidingen in bedrijfsadministratie. Bij Markus Verbeek Praehep hebben we meer dan 125 jaar ervaring in het opleiden van financieel professionals.