Ronald Harreveld deelt zijn persoonlijke ervaringen als boekhouder met een flinke dosis humor en een scherpe blik op de financiële wereld. Van verrassende ontmoetingen tot hilarische misverstanden over belastingen: deze columns bieden een uniek kijkje achter de schermen. Onmisbaar leesvoer voor iedere professional.
Momenteel is het april. In de regel toch wel 1 van de drukste maanden van het jaar voor ons boekhouders/accountants/belastingadviseurs. Ten eerste moeten de btw ‘s voor 30 april binnen zijn. Voor de laatste IB aangiften van 2021 verloopt de deadline. En op de een of andere manier willen veel mensen toch voor 1 mei al de aangifte IB van 2022 verstuurd hebben (gelukkig loopt daar uitstel voor). Maar btw ‘s hebben even de grootste prioriteit. Dus zit weer midden in de bonnen.
Zo heb ik me gisteren ook weer door een berg bonnen van een cliënte heen gewerkt. Gelukkig kennen de meeste van mijn cliënten inmiddels de regels wat wel en wat niet mag, maar voor sommigen blijft het lastig. Of ze dagen je uit, want dat soort types heeft natuurlijk ook elke boekhouder.
Van de grote envelop die ik gisteren van cliënte heb gehad, helaas meer dan de helft van de bonnen moeten afkeuren. Vaak gehoorde “smoesjes”:
Wij boekhouders moeten vooral veel afkeuren blijft eten en drinken. Veel ondernemers denken dat, omdat ze ondernemer zijn, alle broodjes die bij de supermarkt of broodjeszaak gehaald worden aftrekbaar zijn. Stapels AH bonnen heb ik soms. Of als ze een appelflap, broodje gezond of krentenbol bij de kiosk kopen. Ik zie ook wel eens kauwgom op action bonnen of een chocolade reep bij de (zakelijke) brandstof. Dat mag allemaal niet. Iedereen moet eten. Het is een eerste levensbehoefte en is dus niet aftrekbaar. Ook als je intern bij een wat grote cliënt zit waar een bedrijfskantine is, mag dit niet!
Etentjes zijn alleen aftrekbaar als ze een zakelijk karakter hebben. Dat betekent met een (potentiële)cliënt, netwerkmeeting met collega of een overleg met zakenrelatie (bijvoorbeeld boekhouder). Tip: zet ook de naam met wie je gegeten hebt op de bon. Die moeten namelijk overeenkomen met de afspraak in je agenda.
Er zijn restricties. De btw is niet aftrekbaar. En je mag maximaal 80% als bedrijfskosten opvoerenEn zoals een collega ooit meemaakte. Er staat maar 1 menu op alle bonnen, maar ik was wel iedere keer met iemand. Maar de andere hoefde steeds niets. Daar trappen we allemaal niet meer in.
Mocht je meer verhalen zoals deze willen lezen? Bekijk dan de LinkedIn pagina van Ronald Harreveld of bestel zijn boek Belevenissen van een boekhouder.