Finovion biedt haar mkb-klanten het beste van twee werelden, aldus Wichard Hendriks, oprichter van Finovion. Hij legt uit: "Het voordeel van een klein kantoor is dat iedere ondernemer veel persoonlijke aandacht krijgt en zich geen nummer voelt. Het grote kantoor heeft als belangrijkste voordeel dat er professioneel wordt gewerkt en de vakkennis uitstekend is. Finovion biedt beide voordelen doordat de centrale organisatie van Finovion zich richt op ICT, marketing en vaktechniek. De 35 vestigingen van Finovion hoeven hierdoor veel minder tijd aan deze centrale zaken te besteden en kunnen zich volledig richten op het proactief ondersteunen van hun klanten. Het beste van twee werelden dus."
Volgens Wichard is de accountancy mede door de mogelijkheden van het internet behoorlijk aan het veranderen en dat heeft gevolgen voor de kantoren. "Wil je het kantoor van de toekomst zijn, dan is het noodzaak om te werken met een ICT-straat waarbij alle software aan elkaar is geknoopt, zodat je minimale tijd kwijt bent aan de routinematige werkzaamheden, zoals het doen van de administratie en het jaarwerk. Efficiënter werken is de manier om te kunnen blijven concurreren met de tariefverlagingen binnen de accountancy. Voor een klein kantoor is dit onmogelijk, omdat het behoorlijk veel tijd en geld kost om de software operationeel te houden. Ook de terugverdientijd op software is anders dan 10 jaar geleden. Je zult als kantoor continu de markt in de gaten moeten houden, omdat er nieuwe en betere leveranciers op de markt komen. Dit zijn allemaal zaken die de centrale organisatie van Finovion doet. Een ander voordeel is dat alle kantoren behoorlijke korting krijgen op hun software door de schaalvoordelen van Finovion." Ook op het gebied van marketing kan de centrale organisatie veel voor de aangesloten kantoren betekenen. Wichard: "We hebben een groot gezamenlijk marketingbudget. Daarmee kunnen we bijvoorbeeld radiocampagnes doen, billboards langs de weg zetten en e-mailmarketing inzetten. Dat soort dingen doet een klein kantoor niet." Ook de website van kleinere kantoren laat vaak te wensen over, naar de mening van Wichard: "Kleine kantoren zetten een website neer en doen er vervolgens niets meer aan. Maar dan begint het pas, want je moet je website voortdurend blijven updaten. Je website is je online voordeur en alle communicatie-uitingen verwijzen naar de website, dus die moet als eerste in orde zijn. Online marketing hoort bij het kantoor van de toekomst."
Behalve centrale ICT en marketing zijn er nog meer voordelen aan het samenwerken binnen een franchiseformule. Zo noemt Wichard het voorbeeld van de werkkostenregeling die geïmplementeerd moest worden. "We zijn twee weken bezig geweest met het uitzoeken daarvan, het maken van een procedure en het aanpassen van alle administratiemodellen. Als we dat niet gedaan hadden, zou elke vestiging ook twee weken bezig zijn geweest om hetzelfde uit te zoeken." Daarnaast doet Finovion aan collegiale ondersteuning, waarbij een filiaaleigenaar op bezoek gaat bij een andere vestiging om van elkaar te leren.
Bijzonder aan Finovion is dat het in 2003 een van de eerste kantoren was die werkten met een vast tarief. Wichard ziet dat steeds meer kantoren dit overnemen. "Als je niet tegen een vast bedrag durft te werken, dan ben je als kantoor niet transparant en wordt het moeilijker om aan klanten te komen. Als ik een loodgieter inschakel, wil ik tenslotte ook vooraf weten waar ik aan toe ben. Dit vaste tarief hoort bij het kantoor van de toekomst."
Een van de redenen van Wichard om met Finovion te starten, was dat hij zag dat er veel misgaat in de samenwerking van het doorsnee kantoor met de klant. "Er wordt vaak niet goed meegedacht met mkb'ers die hun administratie uitbesteden. De boekhouder gaat er pas aan het eind van het jaar goed voor zitten om de administratie op orde te maken en werkt door het jaar heen op basis van schattingen. Daardoor heeft de mkb'er geen actueel beeld van zijn financiën en aan het eind van het jaar ben je veel te laat met actie ondernemen als het niet goed gaat. Ik wilde de klant gedurende het jaar steeds een actueel beeld kunnen geven van de financiële situatie." Ook wordt er binnen Finovion veel geschakeld met de ondernemer. "Wij willen een vertrouwenspersoon zijn voor de ondernemer," aldus Wichard. "Als hij bijvoorbeeld nieuw personeel wil aannemen, kijken we met hem mee of dat wel kan. Maar we denken ook mee over privézaken en pensioen. En is het handig dat hij een bv heeft of kan hij beter terug naar een eenmanszaak? Waar valt winst te behalen voor hem? De meerwaarde van het toekomstige kantoor zit niet meer in het opstellen van een jaarrekening of het doen van een belastingaangifte, maar in uitstekende advisering. In de taal van de ondernemer."
Wilt u uw organisatie ook in de spotlights zetten? Stuur dan een e-mail naar precies@mvp.nl en vertel waar u zo trots op bent. Wie weet komt uw organisatie dan in de volgende editie van Precies.
Franchiseformule Finovion is een financieel advieskantoor met 35 aangesloten kantoren. Zij hechten veel belang aan persoonlijk contact en het begrijpelijk uitleggen van de cijfers van de klant. Finovion heeft de ICT en fiscale kennis in huis die doorgaans alleen bij het grotere kantoor aanwezig is. |