Opleiders gaan mee met de tijd en maken het mogelijk cursussen en trainingen online te volgen. Markus Verbeek Praehep doet daar als prominent en erkend opleider natuurlijk aan mee. Onder de paraplu van NCOI Groep bieden wij met de Online Academy relevante trainingen voor financials. Maar we gaan verder dan alleen lesstof digitaal aanreiken. We willen onze studenten echt stimuleren en ondersteunen bij het halen van hun doelen.
Wie het internet afstruint op zoek naar een online cursus heeft keus genoeg. Maar van de meeste cursussen word je letterlijk niet veel wijzer. Dat is de conclusie van Online Academy-manager Tom Bos. Anderhalf jaar geleden, toen de Online Academy werd opgezet, heeft hij binnen Nederland veel veldwerk gedaan. Het had een ontnuchterende werking. "Je kunt bijna alles online leren en vaak nog gratis ook", stelt hij. "Maar de kwaliteit? Die laat volop te wensen over. Geen structuur bijvoorbeeld, een duidelijk teken dat er geen erkende opleider achter zit. Als kijker schiet je van links naar rechts over het scherm en van de aangeboden stof blijft heel weinig hangen."
Dat laatste heeft Bos zelf ondervonden. Hij heeft zelf diverse online cursussen gevolgd, nationale en internationale, binnen en buiten zijn interessegebied. Vaak is het onderwerp erg interessant en is de ontwikkelaar een echte expert. Maar e-learning maken is een vak apart. "Daar zat voor ons een uitdaging in. Wat we ook hebben getest: hoeveel reproduceer je één dag na een cursus. En na een week? Dat een cursus leuk is, is natuurlijk belangrijk, maar hoeveel blijft er hangen? En lukt het je om ook echt kennis toe te passen? Reproduceren is lastig. Je ziet alles immers maar één keer langskomen."
Voor NCOI Online Academy genoeg reden om het heel anders te doen. Daarbij is aandachtig gekeken naar de resultaten uit neurowetenschappelijk onderzoek. Want hoe leert men? Daar zijn twee essentiële componenten uitgehaald: de stof over een langere tijd uitsmeren én veel herhalen. Dan blijft de stof het beste hangen. Dit is uitgemond in een beproefde formule: de theorie gedurende enkele weken in blokjes van vijf à tien minuten aanbieden en veel informatie vaak laten terugkomen. En daar komen ook nog praktijkgerichte opdrachten bij. Bos: "Voor de gebruiker is het hierdoor heel gemakkelijk om een cursus te volgen. Dat kan bijvoorbeeld in de trein of tijdens een pauze. Aan de Online Academy zit nog een voordeel vast. We kunnen putten uit de opleidingen van tien geaccrediteerde opleiders, allemaal businesspartners. Dat levert een breed aanbod opleidingen op met erkende kwaliteit."
De Online Academy is ontdekt en wordt goed bezocht. De keus bestaat nu uit ruim honderd trainingen. Tom Bos en zijn team zijn nu bezig met de doorontwikkeling. Andere werkvormen zijn of worden bedacht. Inspirerende webinars worden al geboden en podcasting is in aantocht. Het motto van de Online Academy is immers dat je overal en altijd moet kunnen leren, maar in de auto lukt dat natuurlijk niet helemaal. Maar terugluisteren, dat kan achter het stuur dan weer wel. Er is gekozen voor blokjes van 5 minuten gedurende 25 minuten, de duur van een gemiddelde autorit. "Ons streven is voor elk individu een relevante training te bieden. Met een abonnement heeft iedereen toegang. Bij veel grote bedrijven draait dit al. Maar de Online Academy is er ook voor de consument thuis."
Ook financials blijken veel gebruik te maken van Online Academy. Van de trainingen die Markus Verbeek Praehep aanbiedt, maar ook die van de andere businesspartners. Voor de steeds belangrijker wordende soft skills putten ze bijvoorbeeld uit het aanbod van Boertuin Vergouwen Overduin. Kennis van het verzekeringswezen halen ze bij NIBE-SVV. Kortom: de Online Academy leent zich uitstekend voor verschillende doeleinden. Ook als je je kennis van je specialisatie wilt opfrissen of als je het vakgebied wilt leren kennen waar jou als interimmer of ZZP'er een klus wacht.
Het aanbod wordt uitgebreid en de techniek wordt verfijnd. Maar daar blijft het niet bij. Bos: "We begeleiden onze studenten al persoonlijk met een personal assistent en dat gaan we nog beter doen. We sturen complimentjes als stimulans en tips. Dat hoeft overigens niet, want je kunt deze faciliteiten zelf instellen of uitzetten, maar we streven er wel naar Online Academy steeds persoonlijker te maken. Daarmee gaan we steeds meer het verschil maken: meer kwaliteit bieden, mensen echt helpen hun doelen te halen."