Traditionele uitzendbureaus zoeken het in snelheid, detacheringsorganisaties focussen op kwaliteit. Maar, dachten ze bij Walters People, waarom niet én snel leveren én kwaliteit bieden? De dochteronderneming van recruitmentorganisatie Robert Walters heeft ze gecombineerd en maakt dagelijks een zeer ambitieuze belofte waar: binnen 24 uur de perfecte match. Daartoe zetten zich jonge, talentvolle consultants in bij wie een onstuimig vuur woedt om als arbeidsbemiddelaar het verschil te maken. "Als je je bed uitkomt zonder dat gevoel, kun je beter blijven liggen", zegt directeur José Bokhorst.
Ze zegt het met een glimlach. Echt, ook bij Walters People mag er wel eens een dagje tussen zitten dat je met wat minder zin dan anders uit je bed stapt. Maar het geeft wel iets aan: Walters People haalt alleen mensen in huis die supergemotiveerd zijn om hechte, warme banden tussen werkgevers en werknemers te smeden. Hun enthousiasme en gedrevenheid worden, voor zover dat nog nodig is, gevoed door de stimulerende sfeer op de werkvloer. Niet voor niets staat Walters People genoteerd op de lijst 'Best Workplaces 2017', samengesteld door Great Place to Work Nederland. En niet voor niets bestaat het managementteam van Walters People uit managers die zelf in de afgelopen vijf jaar als junior consultant zijn gestart binnen de organisatie.
De consultants zijn degenen die voor Walters People de gouden eieren moeten leggen, de mensen die het moeten doen: opdrachtgevers aan geschikte medewerkers op het gebied van finance en business support helpen, werkzoekenden naar een passende baan begeleiden. Er wordt veel van de consultants verwacht. Om aan de hoge eisen te kunnen voldoen, volgen ze intern een intensief opleidingsprogramma. "Eerst een bootcamp van drie maanden", vertelt José. "Wie wil ik zijn? Hoe maak ik het verschil in deze markt? Waar wil ik naartoe? Dat soort vragen komen aan de orde. Daarna volgt een fase waarin ze extra worden getraind op Nederlands arbeidsrecht en uitzendrecht. Ze moeten kwaliteit kunnen bieden en alles weten over de arbeidsmarkt. Maar ook oprecht geïnteresseerd zijn in kandidaten, met vragen de diepte in kunnen gaan, eerlijke adviezen kunnen geven. Vijf keer per jaar hebben we hier een groep starters. Zo blijven we groeien."
Dat het aantal consultants toeneemt, is meer dan welkom. Ze zijn hard nodig. Want de economie trekt aan en steeds meer opdrachtgevers kloppen bij Walters People aan. En niet alleen Nederlandse. Onder andere door de aangekondigde Brexit verhuizen steeds meer organisaties en shared services centers vanuit het buitenland naar het belastingtechnisch meer aantrekkelijke Nederland en die zijn op zoek naar twee- of drietalig personeel. Werk aan de winkel voor de consultants van Walters People, ook omdat het anno 2017 lastig is om goed personeel te vinden.
Een voordeel is dat de consultants raakvlakken hebben met de doelgroep waarop ze zich richten. Ze vertegenwoordigen beiden dezelfde, nieuwe generatie en snappen elkaar. Dat communiceert wel zo gemakkelijk. José: "De generatie die nu loskomt wil vrijheid, maar toch ook sturing. Het is de generatie van veel keuzes, opgevoed in een healthy cultuur. Ze doen ook allemaal aan sport. Wat werk betreft willen onze kandidaten niet, zoals vroeger, alleen maar een baan. Ze willen flexibiliteit en met collega's een team vormen. Daarmee houden we rekening."
Maar waar komen de kandidaten van Walters People vandaan? Dat regelt zich voor een deel vanzelf. De helft van de kandidaten is al bekend en zit in het netwerk, de andere helft komt af op de naam Walters People en meldt zich via de website aan. Walters People heeft flink gewerkt aan zijn naamsbekendheid en dat mist zijn uitwerking niet. De consultants investeren vervolgens veel tijd om hieruit de beste kandidaten te selecteren.
Werkzoekenden die Walters People inschakelen om een geschikte baan te vinden - tijdelijk of vast - kunnen op veel aandacht rekenen. Na hun aanmelding wordt bekeken of ze binnen een bepaalde specialisatie passen. Maar vooral wil de consultant alles over hun persoonlijke drijfveren weten. Want wat de kandidaten kunnen en waar ze hebben gewerkt, dat staat al op hun cv. Ook worden referenten gepolst. José: "We investeren veel in onze kandidaten. Dat vinden we heel belangrijk. Hun kennisniveau wordt getest met een tool, waarvoor Markus Verbeek Praehep de data heeft geleverd. De tool wordt steeds geactualiseerd. Waar nodig, kunnen ze hun kennis aanvullen met een opleiding via het Walters People e-learning platform. Nieuwe werknemers moeten tegenwoordig steeds meer kunnen; juist daarom is het zo moeilijk aan goed personeel te komen. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een kandidaat voor een vacature én boekhouden én Frans én Excel moet beheersen en dat hij in dat laatste tekortschiet. Dan laten we hem die kennis bijspijkeren."
Aan persoonlijke ontwikkeling hecht Walters People veel waarde. Dat geldt voor de eigen consultants, maar ook voor de kandidaten. En het houdt niet op zodra een kandidaat bij een opdrachtgever is geplaatst. Dan kunnen ze een gecertificeerde training of workshop volgen, variërend van Basiskennis Loonadministratie en PowerPoint tot Frans en Timemanagement. Zo scherpen ze hun kennis en vaardigheden tijdens het uitoefenen van hun baan aan en passen ze alles wat ze leren direct in de praktijk toe. De trainingen vinden onder de noemer van Walters People Academy plaats op het kantoor van de arbeidsbemiddelaar of via een e-learning platform. Walters People werkt hiervoor onder meer samen met Markus Verbeek Praehep. José: "Net als Walters People is Markus Verbeek Praehep specialist op financieel gebied. Daarom hebben we zo'n goede match. En net als onze opdrachtgevers huren wij specialisten in voor iets wat we zelf niet kunnen."
De aangetrokken economie zorgt niet alleen voor meer vacatures. Werkgevers en werknemers kiezen ook voor andere contractvormen. Naast tijdelijk of vast wordt vaker gekozen voor een tussenvorm 'temp-to-perm'(tijdelijk naar vast). Dat signaleert Walters People. Het draait hier om een flexibel arbeidscontract. De kandidaat werkt eerst zes maanden via de uitzendorganisatie en treedt daarna officieel in dienst bij de werkgever. Vooral in de sectoren waar de markt krap is, gaat de voorkeur uit naar deze constructie. Hiermee kunnen werkgevers veilig vaart maken in hun recruitmentproces. |
In 'In de spotlights' vertellen organisaties waar ze trots op zijn. Bijvoorbeeld een unieke dienst, een aanpassing in de manier van werken die positief uitpakt of een inzicht dat ze hebben verkregen dat ook voor andere organisaties interessant is. In deze editie: arbeidsbemiddelaar Walters People.
Meewerken aan de volgende editie? Stuur een e-mail naar precies@mvp.nl