IBEO (Ik Ben Een Ondernemer) uit Amsterdam is een jong en vernieuwend accountantskantoor, opgericht door Sjoerd Heijmans en Geert Leijen. Uitgaande van een geheel eigen én geheel eigentijdse bedrijfsfilosofie zijn ze hun klanten van dienst met zelf ontwikkelde softwarepakketten, passende adviezen en een meer dan gemiddelde klantvriendelijke instelling, die ze vanuit hun horeca-achtergrond hebben meegenomen. De werkwijze van IBEO is dik beloond met een Nationale Accountancy Award 2016. Sjoerd: "We weten wat ondernemers doormaken. Hun leven willen we aangenamer en makkelijker maken."
De bedrijfsnaam IBEO is niet lukraak gekozen. Evenmin zit er de gedachte achter om eens ludiek uit de hoek te komen. Nee, Sjoerd en Geert wilden graag een gevoel van trots verwoorden. Want als je kunt zeggen: 'Ik Ben Een Ondernemer', mag je dat wat hen betreft met chocoladeletters op een muur schrijven, of luidkeels uitroepen. Trots mag je in hun ogen echt zijn als je de risico's en onzekerheden van het ondernemerschap prefereert boven het meer veilige en overzichtelijke bestaan van een vaste baan.
Zelf zijn Sjoerd en Geert via een omweg ondernemer geworden. Hun heil hebben ze aanvankelijk in de horeca gezocht. Een mooie branche, maar voor zichzelf zagen ze er toch geen toekomst in. Ze hebben gekozen voor iets heel anders: de accountancy. Ze zijn bij Deloitte gaan werken en zo hebben ze elkaar ontmoet. Samen hebben ze al snel besloten een eigen bedrijf op te zetten. Onwillekeurig zijn ze daartoe geïnspireerd door vrienden die ondernemer zijn geworden. "Die bleken vaak tegen problemen aan te lopen", vertelt Sjoerd Heijmans. "Die problemen betroffen financiële zaken. Ze snapten er niets van. Te ondoorzichtig. Te ingewikkeld. Te veel onbegrijpelijke taal. En toen dachten we: zo moeilijk kan het toch niet zijn?"
Daarmee was de basis gelegd voor IBEO, opgericht op 1 augustus 2011. Sjoerd en Geert wilde het leven van de ondernemers gemakkelijker en aangenamer maken, zodat die hun energie meer konden steken in datgene wat ze het liefst doen: ondernemen, zonder overbodige financiële rompslomp. IBEO zou daartoe gebruiksvriendelijke softwarepakketten beschikbaar stellen en de ondernemers van dienst zijn met adviezen.
Het idee was er, aan lef bovendien geen gebrek, maar het bedrijf kwam niet zomaar van de grond. "Het was moeilijk om de eerste klanten te werven", blikt Sjoerd terug. "We konden immers niet aantonen dat we al vijftig klanten hadden. Maar we moesten toch echt omzet gaan maken. We zijn gaan bellen, zijn overal binnengestapt, hebben alles geprobeerd. We maakten een lijstje van bedrijven die we konden benaderen en dat namen we wekelijks door. Het was echt sprokkelen. Maar het is gelukt. We konden immers wel demo's van onze softwarepakketten laten zien. En we waren vrij goedkoop. Er waren bedrijven die zeiden: Laten we het gewoon doen. Ze gunden het ons. Maar het heeft zeker voordelen dat je maar een paar klanten hebt: je kunt ze alle aandacht geven. En wij hebben onze stinkende best voor ze gedaan. Het is daarna redelijk snel gegaan. En nu blijven zich nieuwe klanten melden. We hebben zelfs even een klantenstop moeten inlassen."
IBEO wilde de markt wakker schudden en dat is aardig gelukt. Dat mag blijken uit de Award die IBEO is toebedeeld. Sjoerd en Geert zien het als een stukje erkenning. Juist omdat ze veel zelf hebben moeten uitvinden. Sjoerd: 'Als je vooroploopt, loop je als eerste overal tegenaan. Bij ons is immers niks standaard. In onze softwarepakketten slopen soms kinderziektes. Er zaten foutjes in en die moesten we herstellen. Dat is nu zo goed als geregeld. En we brengen constant verbeteringen aan."
Beide heren zijn niet over één nacht ijs gegaan voordat ze zich in hun IBEO-avontuur stortten. Bij Deloitte hebben ze een marktonderzoek gedaan en aandachtig geluisterd naar klanten. Aan hun bevindingen hebben ze hun ondernemersgeest gekoppeld en geput uit hun horeca-ervaringen. De hoge mate van gastvrijheid en de kunst om zich te verplaatsen in klanten zouden in hun nieuwe vakgebied ook heel goed van pas kunnen komen. Deze ingrediënten vormden een mooie mix om een uniek bedrijf te kunnen beginnen.
Van hun voortrekkersrol profiteren Sjoerd en Geert volop. Vooral omdat ze merken dat ze hun concurrenten een paar stappen vóór blijven. Sjoerd: "Die zijn te afwachtend en lopen achter de feiten aan, terwijl de markt snel verandert en je daarin mee moet gaan. Veel accountantskantoren hebben een partnerstructuur. Medewerkers klimmen op tot partner, kopen zich in het bedrijf in en willen er iets over te zeggen hebben. Ze kijken echter alleen naar de korte termijn, niet naar de lange termijn."
In Amsterdam is IBEO begonnen en bij die vestiging is het niet gebleven. In Den Bosch en Rotterdam staan filialen, in Utrecht, Den Haag en Eindhoven worden flexplekken bemand. Nu wordt de oversteek naar Engeland voorbereid. Sjoerd: "We groeien hard, zijn supertevreden en zijn trots op ons team. Daardoor kunnen Geert en ik onze dromen blijven najagen. Het kan namelijk altijd beter. Maar niet ten koste van onze cultuur en waarden."