Hoe makkelijk is het om 's ochtends op de eerste vlucht naar Birmingham te stappen en vanuit het kantoor aldaar in te loggen op de Nederlandse server, om vervolgens vanaf afstand te werken? Als dit wekelijks gebeurt gedurende een langere tijd zal dit mogelijke gevolgen hebben voor de loonbelastingstatus en wellicht ook voor de sociale zekerheidsstatus. Voor het HR & Payroll-vak betekent dat een enorme verandering in het benaderen van het vak. Hoe ga je om met de Indiase werknemer die op een Belgisch visa in Nederland komt werken? De uitdaging ligt vooral in het verzamelen van alle informatie om een compleet beeld te krijgen van de situatie. Als je dan alles op een rijtje hebt, is de volgende uitdaging de HR- en payroll-administratie in te richten in alle betrokken landen. En dan ontdek je dat de werknemer heeft verzuimd door te geven dat hij een second wife heeft.
Voor het bepalen van het fiscale woonland is het van belang om te weten waar het zogenoemde sociaaleconomisch centrum van de werknemer is. Stel je woonland is Spanje omdat het gezin van de werknemer daar blijft wonen. De werknemer komt vervolgens werken in Nederland voor een project van acht maanden. Gedurende de week verblijft hij in een appartement op een Amsterdamse gracht en in het weekend reist hij terug naar Spanje. Deze situatie lijkt duidelijk, maar hoe ga je hiermee om in de HR & Payroll? Wat doe je als de verdeling van de werkdagen wijzigt? Hoe regel je het proces in om al dit soort wijzigingen te ondervangen?
HR & Payroll-systeem, Google Drive, LinkedIn, OneDrive, Workplace (Facebook at Work), iCloud, DocuSign, Wrike, Office365. allemaal handige ICT-oplossingen/tools om het werk makkelijker en efficiënter uit te voeren vanaf elke gewenste plek en de communicatie sneller te laten verlopen. Wat heeft dat voor gevolgen voor de werkgevers die de werknemers hierin faciliteren? Het nieuwe werken is immers een al jaren een feit. Koffiedrinken bij de Starbucks en tegelijkertijd mailen met de Franse collega's. Zo herkenbaar en minstens zo hip, maar hoe is de privacy geregeld binnen de organisatie en welke gedragsregels heeft de werkgever met de werknemer afgesproken? Is de werkgever voorbereid op datalekken en ligt er een plan van aanpak als het daadwerkelijk gebeurt? De HR-afdeling kan hier heel druk mee zijn. Maar wat nu als het management de noodzaak niet inziet en de focus op andere zaken wenst?
Is de strategie en het beleid aangepast op de cyclus van werknemers, proces en tools (people, proces & tools)? Is alles compliant en is er gedacht aan privacy & security?
U ziet dat de wereld van internationale HR & Payroll goed organisatietalent vergt, strakke processen en minstens zo handige tools. Ready to take-off?
Kenny Toekimin
Founder/CEO EST Services