Met alleen vakkennis en ervaring red je het als financial niet meer. Het komt steeds meer aan op de vaardigheid om te communiceren met je klant, adviezen te geven, cijfers uit te leggen. Onze docent Ronald Steunenberg leert het onze studenten, onder meer bij de payrollopleidingen. "Financials moeten achter de computer vandaan en met de klant om de tafel zitten. Een proactieve houding aannemen. Voor de klant uit lopen. De vraag is: wil je een brand blussen of wil je voorkomen dat er brand uitbreekt?"
Communicatie- en adviesvaardigheden hebben volgens Ronald Steunenberg altijd al in de payrollopleidingen gezeten. Deze soft skills zijn nu belangrijker dan ooit. De markt en de klanten vragen om een nieuwe benadering, het digitale tijdperk ook. De communicatie verloopt steeds vaker via mails en apps. Gemak dient de mens. Maar de informatie die langs deze weg binnenkomt wordt weleens verkeerd begrepen of geïnterpreteerd. En dat niet alleen: het digitale verkeer gaat ten koste van het persoonlijke contact.
"Als financial moet je leren een goed gesprek te voeren, want de klant verwacht dat je met hem meedenkt", aldus Ronald Steunenberg. "En je moet verder denken dan de directe vraag van de klant. Ondernemers willen alleen ondernemen. Jij moet ze ontzorgen. Het gaat om inleven en inlezen. Goed kunnen communiceren, luisteren en spreken. Dat is belangrijk. Net als assertiviteit. Opkomen voor je eigen visie, zeker bij eigenwijze klanten. Maar wel zijn waarheid respecteren. Een voorbeeld. Twintig jaar geleden liep er bij mij een cursist binnen, de eigenaar van een bedrijf. Hij zei: 'Heb ik alles mooi geregeld, alle medewerkers een zwarte leaseauto, gaan ze toch mopperen'. Toen zei ik: 'Misschien wilden ze een gele auto.'"
Nog een voorbeeld: "Een van mijn studenten, eigenaar van een IT-bedrijf, verzuchtte dat hij maar geen nieuwe medewerkers kon krijgen. Dan moet je achterhalen wat IT-medewerkers belangrijk vinden, wat ze willen. Bijvoorbeeld geen werkdagen van 9 tot 5 meer. De vaste piketpaaltjes moeten weg. Out of the box denken. Niet denken in beperkingen, maar in mogelijkheden. En dan de juiste faciliteiten scheppen. Dat geldt met name voor payrollprofessionals".
Achter de computer vandaan dus en met de klant om de tafel. Dat is de boodschap. Ronald Steunenberg: "Het gaat om interpersoonlijke vaardigheden die financials moeten aanleren. Een deel heeft dit aardig in de vingers, een deel heeft er moeite mee. Veel financials zitten immers liever veilig achter hun beeldscherm. Ook zij moeten het leren. Wie dat echt niet kan of wil, moet iets anders zoeken."
Het valt Ronald Steunenberg op dat veel van zijn studenten de module communicatie tot het laatst bewaren. Daar zien ze dan kennelijk tegenop. "Ik gebruik humor om ze los te krijgen. En ik maak het ze makkelijk door ze een schema te geven dat ze bij een gesprek kunnen aanhouden. Een bepaalde structuur. Daarmee krijgen de studenten houvast. Ze gaan daarmee tijdens de lesbijeenkomsten oefenen. En meestal vinden ze deze module achteraf minder erg dan dat ze hadden voorgesteld. Er hing dan gewoon een te zwaar kaartje aan."