Bevlogen en gemotiveerde medewerkers maken het verschil. Dat is de stellige overtuiging van FACET Accountants & Adviseurs uit Capelle aan den IJssel. Om het personeel te stimuleren het beste uit zichzelf te halen is radicaal afscheid genomen van het geijkte beoordelingssysteem. Onder de noemer FACET Talent! geven de medewerkers nu zelf aan welke doelen ze voor ogen hebben en wat ze gaan doen om die te bereiken. Zo ontdekken en benutten ze hun talenten. Het concept heeft succes en kan ook bij andere organisaties worden toegepast. Frank Bakker, directeur van Markus Verbeek Praehep, praatte erover met Cees-Jan Kwakernaak en Annette Koevermans, respectievelijk medevennoot/directielid en hoofd P&O/Personeelsadviseur van FACET.
Terwijl een vriendelijke secretaresse koffie en water serveert, schuiven de visitekaartjes van Cees-Jan Kwakernaak en Annette Koevermans over tafel. Opvallend: hun naam, gezicht en contactgegevens staan erop, maar de functienaam ontbreekt. Missertje van de drukker? Nee, zeker niet. Het is een bewuste keuze. Het bedrijf onderstreept hiermee dat het niet in functietitels, maar in rollen denkt. Iedereen bij FACET draagt zijn of haar steentje bij om de klanten van dienst te zijn. Daarmee is iedereen relatiebeheerder: de accountant, de fiscalist, maar ook de secretaresse, die bellers correct te woord staat en bezoekers gastvrij onthaalt. "Het gaat maar om één ding", stelt Cees-Jan. "Hoe zorgen we dat de klant op handen wordt gedragen? Voor onze medewerkers hebben we maar één profiel waaraan ze moeten voldoen: ze moeten het DNA van FACET dragen."
Persoonlijke ontwikkeling is bij FACET Accountants & Adviseurs het sleutelbegrip. "Wij zijn in beweging", vertelt Annette. "De wereld is aan het veranderen en daar zijn wij op ingehaakt. De traditionele beoordelingsformulieren hebben we achterwege gelaten, de vaste profielen losgelaten. Al het oude hebben we overboord gegooid. Wij werken hier met FACET Talent! We hebben acht competenties geformuleerd. Rol, houding en gedrag zijn daarbij essentieel. Met onze medewerkers gaan we in gesprek welke competenties ze willen ontwikkelen. Aan de hand van gesprekskaartjes en indringende vragen worden ze geprikkeld om hun talenten te ontdekken en in te zetten. Ze werken toe naar, zoals wij dat noemen, hun stip op de horizon. En de regie hebben ze in eigen hand. Ons concept spreekt aan bij organisaties. Als organisatie moet je er ook wel klaar voor zijn. Je moet een directie hebben die er achter staat. Daar begint alles mee."
Bij FACET hoefden geen uitputtende gesprekken te worden gevoerd om de directie door de knieën te laten gaan. Cees-Jan en zijn mededirectieleden Wim de Jong en Cor van Marle stonden meteen vierkant achter het invoeren van FACET Talent! Want het was duidelijk dat daarmee zowel de eigen medewerkers als de klanten op weg zouden worden geholpen. Cees-Jan: "Doorgaans vertellen accountants hun klanten vooral wat ze in het afgelopen jaar anders hadden moeten doen. Wij proberen steeds meer vooruit te kijken. Dat vraagt om andere competenties."
Die geformuleerde competenties - naast de vaste waarden klantgerichtheid en resultaatgerichtheid variërend van vakbekwaamheid, samenwerken en proactief handelen tot plannen en organiseren, adviesvaardigheden en leiderschap - worden in een intern programma aangescherpt. Een mentor zorgt voor steun in de rug. Vaak komen gaandeweg talenten naar voren die lang bedekt zijn gebleven. Alle betrokkenen profiteren daarvan. De medewerkers zelf, hun klanten, die uiteindelijk de zoete vruchten plukken, en daarmee FACET. De meeste medewerkers zijn enthousiast over de nieuwe benadering. Een enkeling loopt er niet warm voor. In dat geval worden ze ervan overtuigd dat het belangrijk is om mee te bewegen. "Maar we gaan niets forceren", stelt Annette. "Onze medewerkers laten we geen competenties ontwikkelen waarvan ze niet blij worden. We blijven niet drukken op beurse plekken."
Vakbekwaamheid staat in het rijtje competenties prominent bovenaan. De essentie is en blijft immers dat je je vak beheerst. Waar kennis moet worden bijgespijkerd, doet FACET graag een beroep op Markus Verbeek Praehep. Want zoals FACET met aandacht naar de behoeften van de klant luistert en maatwerk levert, zo doet Markus Verbeek Praehep dat met FACET. Verschillende medewerkers hebben al een opleiding gevolgd of gaan dat nog doen. Naast het opdoen van actuele kennis komt vaak ook een vaardigheid aan de orde die binnen het financiële vakgebied steeds zwaarder weegt: communiceren. Cijfers kunnen analyseren is één, maar de klant wil ook heldere uitleg en concrete adviezen. De klant wil sparren en je kunt alleen een gewaardeerde gesprekspartner zijn als je de kunst van het communiceren beheerst. Pas dan ontstaat er een hechte band met de klant. Binnen de accountancy wordt de menselijke factor steeds crucialer. Wie bedreven is in communiceren komt al met een open, ontspannen houding binnen. Daarmee breek je ijs en slecht je muren. En het is allemaal te leren.
Een prettige verstandhouding tussen consultant en klant heeft een bijkomend voordeel: je kunt onderwerpen aanroeren die gevoelig liggen. Want wat nu als een DGA komt te overlijden? Cees-Jan: "Dat is lang niet altijd geregeld. En bij FACET durven wij dat soort gesprekken aan te gaan. Van iedere DGA hebben we een gedigitaliseerd dossier in een digitale kluis: FACET Safe. Daar staan al hun gegevens in. Er kan ook een noodplan bij komen. Veel ondernemers waarderen het als we hierover beginnen. Soms willen ondernemers er niet over nadenken. Begrijpelijk. Maar onze rol is het ook om onvoorziene, vervelende scenario's te schetsen. Met het risico dat we daar wel op beurse plekken drukken."
Ook op het gebied van digitalisering loopt FACET voorop en vooruit. Diverse klanten zijn al geholpen aan geautomatiseerde systemen. Neem KFC. Brachten de twee eigenaren eerst nog dikke ordners met facturen en bankafschriften langs, nu worden alle gegevens automatisch in Yuki verwerkt. FACET kan zich daardoor meer focussen op analyseren en adviseren. |
In de 'persoon' van collega-ondernemer Fred blogt FACET Accountants & Adviseurs regelmatig over actuele onderwerpen. Daarmee krijgen ondernemers zicht op vraagstukken waarmee ze zowel privé als zakelijk te maken hebben of te maken krijgen. Diverse medewerkers van het kantoor kruipen in de huid van Fred. Fred heeft veel volgers. |