Ziel en zakelijkheid met elkaar verbinden. Zo laat de bedrijfsfilosofie van de Finanseurs zich omschrijven. De innovatieve financiële dienstverlener uit Schiedam kijkt graag naar de mens achter de cijfers en heeft de ambitie om de ultieme sparring- en kennispartner te zijn. Een lovend streven. Een dergelijke benadering heeft echter alleen kans van slagen als het team van medewerkers daarin meegaat. Het vergroten van de vakbekwaamheid én het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling krijgen intern daarom veel aandacht. Mede-eigenaar Ton Wijers: "Buiten winnen is binnen beginnen."
Bezoekers van het fraaie pand aan de Tuinlaan in Schiedam die even op hun gesprekspartner moeten wachten, hoeven zich niet te vervelen. Boven de tafel bij de receptie hangen tientallen spreuken, bekende en minder bekende, die uitnodigen om ze te lezen. Ze stemmen tot nadenken, zetten je even op het verkeerde been en zorgen voor een fris briesje in je hoofd. Zoals: 'Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat', 'Hak je eigen haardhout en je hebt het twee keer warm', en 'Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.'
Ton Wijers verzamelt de spreuken en hangt ze zelf op. Niet voor de lolligheid, maar juist om zijn medewerkers te inspireren. Dat is voor hem en voor zijn compagnon Paul Heuker essentieel. Hun jonge team moet de zo mooi geformuleerde bedrijfsfilosofie immers handen en voeten geven, zorgen dat de Finanseurs zich blijft onderscheiden met adviezen die verder gaan dan alleen het analyseren en duiden van cijfers.
Deze tijd vraagt volgens Wijers om een andere rol van de financieel adviseur. Er is immers veel veranderd. Neem alleen maar de oprukkende digitalisering, die ook in de financiële branche om zich heen grijpt en voor grote opschudding zorgt. Maar dat niet alleen. "Ik zit nu dertig jaar in het vak", zegt Ton Wijers. "Vroeger maakte het de klanten niet uit of je haar slordig zat of dat je er sjofel bijliep. Als ze maar niet te veel belasting hoefden te betalen. Nu onderscheid je je niet meer door je vakkennis. Die wordt als vanzelfsprekend ervaren. Het verschil maak je door je verhaal."
De recente crisis is niet alleen een financiële crisis geweest, maar heeft er ook voor gezorgd dat mensen het vertrouwen in bedrijven zijn kwijtgeraakt. "Begrijpelijk", vindt Wijers. "Het gaat in het bedrijfsleven vaak om geld en macht, terwijl de mensen naar betrouwbare relaties verlangen. Als een bank vijftien jaar geleden met een verhaal kwam, geloofde 90% van de consumenten dat verhaal en dacht 10%: het zal wel. Als een bank nu met een verhaal komt, denkt 90%: het zal wel. En daar liggen de kansen voor het kleinbedrijf. Mensen willen niet meer gezien worden als een geldautomaat waar zoveel mogelijk geld uit getrokken moet worden. Mensen verlangen naar oprechte aandacht. Vandaar ons motto: de mens achter de cijfers."
Met zijn eigentijdse, menselijke benadering is de Finanseurs op de goede weg. Maar er moest nog wel een obstakel worden weggenomen. Wijers: "Zes jaar geleden was ik op vakantie en vroeg ik mij af: hoe kan ik mijn bedrijf beter maken? Toen realiseerde ik me dat als ik wilde dat de Finanseurs zou groeien, ik eerst zelf moest groeien. Dat was een eyeopener. Ik was namelijk de remmende factor. Ik moest mijn medewerkers meer ruimte geven. Vervolgens heb ik gesprekken met een ervaren coach gevoerd en die zei na een aantal gespreken: 'Jij moet zorgen dat je feedback krijgt'. Ik heb toen besloten om via diverse opleidingen meer aandacht te schenken aan mijn persoonlijk leiderschap. Dat helpt mij enorm. We zetten onze mensen nu meer in hun kracht en willen eigenzinnig zijn. Geen grijze Polo als bedrijfsauto, maar een witte Mini met zwarte velgen, om even een voorbeeld te noemen."
Wijers en Heuker hebben de groeistrategie die ze voor zich zien concreet op papier gezet. Ze hebben de doelstellingen gevat in een 1000-dagen-plan. Om de doelen te halen dient op de eerste plaats de bedrijfscultuur consequent te worden geleefd. Om de honderd dagen wordt getoetst of het bedrijf nog op koers ligt. Dat gebeurt tijdens zogenaamde Smarti Party's - met de i van inspirerend. De laatste party is gepland op 6 juni 2019. In New York!
Hopelijk valt er dan een enorm succes te vieren. Er valt volgens Wijers nog een flink stuk terrein te winnen. Tevreden achterover leunen is er niet bij. "Nee, tevreden ben ik niet. Heb zelfs een hekel aan dat woord. Als ik zie waar we naar toe willen, geef ik ons nu een zes. We besteden daarom veel aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers. Zo hebben ze allemaal een budget van duizend euro waarmee zij zelf hun opleiding of training mogen kiezen."
Wijers mag dan nog lang niet tevreden zijn, hij kan er niet omheen dat de Finanseurs nu al successen boekt. Het aantal klanten - veelal ZZP'ers en kleine bedrijven - groeit en maar liefst 75 à 80% meldt zich dankzij mond-tot-mondreclame. "Dat proberen we te stimuleren. Vooral door onze klanten te laten voelen dat ze welkom zijn. We zijn met het hele bedrijf naar De Efteling gegaan om te horen wat ze daar aan klanttevredenheid doen. Het gaat om een manier van denken. Je moet weten wat de customer journey van jouw bedrijf is. Kijk bijvoorbeeld naar een hotel. Daar zijn drie momenten heel belangrijk: het inchecken, de hotelkamer binnenkomen en het uitchecken. Dat moet allemaal goed zijn. En dat geldt voor elk bedrijf. Je moet weten welke contactmomenten er bij jouw bedrijf toe doen. Die moeten top zijn. Met de Finanseurs zijn we goed op weg, dat zeker. Mozes, een van de eerste grote leiders, leidde de Israëlieten van Egypte naar Het Beloofde Land. Als ik onze reis met die reis vergelijk, bereiden wij ons nu voor om Egypte te verlaten."