Jan Voerman is docent belastingrecht bij Markus Verbeek Praehep en heeft een eigen belastingadvieskantoor. Hij is het docentschap ingerold toen hij op een dag benaderd werd om in te vallen voor een docent die ziek was. Van het een kwam het ander en inmiddels geeft hij al 25 jaar les. We zetten hem graag in de spotlight.
Ik zie mijzelf niet echt als ‘docent’ omdat ik uit de beroepspraktijk kom. Ik geef dan ook les met veel praktijkvoorbeelden. Dat helpt mijn studenten bij het maken van de koppeling met de praktijk. Mijn kracht zit met name in het helder en duidelijk overbrengen van moeilijke onderwerpen. Ik merk ook echt dat studenten dat waarderen.
Het is erg leuk om te merken dat je als docent van toegevoegde waarde bent voor een student. Dat had ik zelf ook op de universiteit en de middelbare school, dat bepaalde professoren of docenten me wisten te stimuleren, waardoor ik met plezier naar die lessen toe ging. Ik hoop dat mijn studenten dat ook zo ervaren.
Wat grappig is, is dat alle drie mijn kinderen ook fiscalist zijn. Ik heb ze niet gepusht, hoor. Het zit echt in de familie. Door hen kan ik mij goed verplaatsen in mijn studenten. Bijvoorbeeld in de spanning die zij voelen bij examens. Dat heb ik thuis ook allemaal meegemaakt.
Blijven ontwikkelen is echt noodzakelijk voor de fiscalist. Het vak verandert heel snel en als je niet mee ontwikkelt sta je stil en ga je fouten maken. Neem bijvoorbeeld de wet- en regelgeving. Als er in de jaren ’80 een klant heel veel belasting moest betalen, maar dat kwam op dat moment niet uit, dan was het heel gebruikelijk om die aanslag terug te brengen naar nul, terwijl je wist dat hij eigenlijk nog een flink bedrag aan belasting moest betalen. Dat is nu gelukkig heel anders. Het wordt steeds minder geaccepteerd dat je op die manier gebruikmaakt van de regels. Daarin vindt op dit moment een kentering plaats. Als je goed verdient, word je ook geacht belasting te betalen. Er is dan ook steeds minder vraag naar fiscalisten die allerlei ingewikkelde constructies bedenken om de belasting te ontduiken, en meer aan fiscalisten die een aangifte goed kunnen invullen.
Natuurlijk moet ik ook als docent bijblijven in mijn vakgebied. Ik moet me constant blijven ontwikkelen, maar dat vind ik alleen maar prettig. Sommige dingen leer je ook gewoon door het te doen. Neem nu de Virtual Classroom. Begin maart 2020 waren klassikale lessen plotseling niet meer mogelijk. Maar we hadden het heel snel voor elkaar dat we van achter de computer les konden geven. Voor die tijd heb ik er nooit bij stilgestaan dat dat kon. Dat was voor mij onbekend terrein, maar binnen een week beheerste ik het. In het begin ging het natuurlijk nog niet zoals het moest gaan, maar al doende leert men. Inmiddels vliegt de tijd voorbij als ik in de Virtual Classroom lesgeef.”